Thursday, September 25, 2008

Mak Wan dah tiada...

Petang tadi, genap seminggu selepas pemergian guru tersayang, aku menghadapi dugaan kehilangan lagi. Kali ini nenek suami tersayang, yang ku panggil Mak, telah pergi menghadap Ilahi. Aku dikunjung kesalan lagi, tidak sempat menjenguknya di bulan Ramadhan ini..tidak sempat memotong kukunya buat kali terakhir...sebagaimana yang sering aku lakukan..arwah amat seronok bila aku memotong kukunya. Agaknya dia terasa dimanjakan...setiap kali mengunjunginya, dia akan memeluk dan menciumku, berkali-kali, seolah-olah tak ingin dilepaskan..dan dia akan berulang kali pula menyatakan betapa dia merindui aku...betapa dia teringin melihat aku...kebiasaan itu tak akan ada lagi selepas ini...nikmat dakapan dan ciuman seorang nenek tua itu tak akan dapat ku rasai lagi..AlFatihah buat Mak tercinta, tenang dan damailah di sisi-Nya...segala kenangan dan kasih sayang Mak ku kenang sampai bila-bila...dan kita akan pasti berpeluang menyambung semula kasih dan sayang ini, DI SANA nanti..

1 comment:

dariana said...

ta'ziah buat ayah yi & k'ga.