Tuesday, September 23, 2008

Mengenang guruku lagi...

Setiba dari KLIA petang Jumaat lepas, aku terus berkejar ke rumah arwah Cikgu Nawi, menemui keluarganya yang telah kuanggap bagaikan saudaraku sendiri..Menatap wajah Kak Jah, aku sendu...Ya Allah, kurniakan ketenangan dan kesabaran kepadanya menghadapi dugaan kehilangan ini...dan esok genap seminggu arwah kembali ke alam baqa' , mengadap Yang Maha Pencipta. Aku masih sebak tak sudah...di hati yang paling dalam, aku teramat mengingatinya. Mungkin jika aku sempat menatap wajahnya buat kali terakhir, aku tidak begini...hanya doa yang mampu menenangkan sedikit perasaanku. Setiap kali teringat, air mata tidak mampu ku tahan. Esok aku akan mengunjungi rumah arwah lagi, buat mengubat sedikit rasa kehilangan di hati isterinya..dan di hatiku jua. Aku juga seorang guru kini, dan aku makin sedar betapa seorang guru yang baik dan prihatin memberi kesan emosi yang abadi dan amat positif kepada anak didiknya..membuatkan aku sentiasa berazam dari hari ke hari untuk menjadi seorang guru yang lebih baik dan baik.. Tetapi entah bila aku akan berpeluang mengajar, mengasuh dan mendidik di medan sekolah semula????

1 comment:

dariana said...

sabar adalah sebaik2 milik seseorang.